Järkeviä ideoita ensi vaalikaudelle Helsinkiin

Kotoutuminen kuntoon
Kotouttamispalveluihin on panostettava, jotta maahanmuuttajat — joita 2024 Helsinkiin saapui 6 000 — voivat nopeammin integroitua yhteiskuntaan ja työmarkkinoille. Ajattelen, että jos joku on ollut motivoitunut tullakseen tänne asti, meidän kannattaa panostaa siihen, että henkilö pystyy oikeasti tulemaan osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Palvelut tarkoittavat esimerkiksi mahdollisimman helppoa pääsyä kielikoulutuksen ja työllistymispalveluiden piiriin (jos työpaikkaa ei ole […]

Panostetaan kansainvälisten osaajien rekrytointiin
Helsinki tarvitsee kansainvälisiä huippuosaajia tukemaan taloutta, tutkimusta ja tuotekehitystä. Nykyinen byrokratia ja hidas työperäinen maahanmuutto jarruttavat kehitystä, joskin näihin vaikutus- tai jarrutusmahdollisuuksia on paljon nimenomaan valtiotasolla. Työlupaprosessien nopeuttamisen lisäksi englanninkielisten palveluiden lisääminen ja perheille tarjottavat tukipalvelut helpottaisivat osaajien asettumista Helsinkiin. Totta kai myös laadukkaat koulut, järkevän hintainen asuminen, erittäin korkea turvallisuustaso, hyvät kulkuyhteydet, kiinnostava kulttuuri, […]

Varhaiskasvatukseen riittävät resurssit ja osaaminen
Hyvä varhaiskasvatus tukee lasten kehitystä ja tasa-arvoisia lähtökohtia elämään, joten siihen panostaminen on kauaskantoisesti tärkeää. Päiväkotien henkilökunta tekee äärimmäisen arvokasta työtä, mutta palkkauksen, johtamisen ja työolojen kilpailukykyisyyden suhteen meidän on pysyttävä hereillä. Helsinki on työssäkäyvien kaupunki, jossa elää paljon perheellisiä ja saadaan myös paljon lapsia. Tämä tarkoittaa sitä, että myös varhaiskasvatuksen ammattilaisia tarvitaan jatkuvasti riittävä […]

Yökaupunginosa Vallilaan
Vallilan teollisuusalueella on huima kehityspotentiaali — tämä tulee mieleen joka kerta Elimäenkadun kautta kurvatessa. Helsingin yöelämä on kehittynyt paljon ja sitä kannattaa edelleen kehittää, koska se tekee kaupungista houkuttelevamman kansainvälisesti ja tuo myös suoria taloudellisia hyötyjä. Elimäenkadun ympärillä ja Mäkelänkadun vieressä oleva Vallilanmäen toimitila- ja teollisuusalue voisi toimia Helsingin ”yökaupunginosana”, jossa baarit, keikkapaikat ja muut […]

Panostetaan investointien houkuttelemiseen
Helsingin on oltava houkutteleva kohde uusille yrityksille, isojen yritysten pää- ja sivukonttoreille sekä ylipäänsä investoinneille. Kilpailukykyisyyden kautta parannamme yhteisöverokertymäämme ja pidämme kaupungin elinvoimaisena. Vaikka Helsinki on palveluvaltainen kaupunki, meillä on ja tulee jatkossakin olla tilaa myös teollisemmille palveluille ja tuotekehitykselle. Tässä onnistumiseksi Helsingin on aktiivisesti markkinoitava itseään ja meillä on oltava kaupungin organisaatiossa valmius tehdä […]

Kurvi kuntoon
Kurvi on yksi Helsingin vilkkaimmista solmukohdista. Koronan jälkeen yleistynyt avoin huumekauppa ja päihteiden käyttö ovat merkittäviä haasteita, jotka heikentävät turvallisuuden tunnetta alueella. Poliisin valvontaa on lisätty, mutta se ei yksin auta, vaan osin vain työntää ilmiöitä kauemmas. Ratkaisuja voisivat olla esimerkiksi ympärivuorokautiset matalan kynnyksen palvelut päihdeongelmaisille, jotta apu on saatavilla silloin, kun sitä tarvitaan. Myös […]

A-vyöhykkeelle oma edullisempi HSL-lippu
Joukkoliikenteen ratikkalipun katoaminen nosti lippujen hintoja kantakaupungin sisällä ja teki osaltaan lyhyistä matkoista tarpeettoman kalliita. Käytännössä muutos on tapahtunut lisäksi vyöhykeuudistuksen kautta, koska vain Helsingin sisälläkin liikkuessa on aina pakko ostaa vähintään AB-lippu. Nykyinen AB-lipun hintataso 3,20€/kertalippu (tai 2,72€ 20x sarjalipulla tai 2,40€/pv kausilipulla) on kestämättömän korkea. Etätyön lisäännyttyä kausilipun houkuttelevuus on pienentynyt. Skuuttaaminen ja […]

Turvallista ja toimivaa kevyttä liikennettä
Kevyt liikenne — pyöräily ja kävely — kaipaavat edelleen kehittämistä Helsingissä. Kävelyn osalta ennen kaikkea kyse on esimerkiksi risteysalueiden ja suojateiden turvallisuudesta. Jokainen kävellen Helsingissä liikkuva osannee nimetä jonkun risteyksen lähialueeltaan, jossa joutuu olemaan esimerkiksi huonon näkyvyyden tai toistuvien ylinopeuksien tai punaisia päin ajamisen vuoksi varuillaan. Pidän järkevänä, että automaattista liikenteen valvontaa keskitetään paikkoihin, jotka […]